Potrebujete nasvet? 041 213 378 Pon.–Pet.: 08.00–13.00
0
Košarica
Prva stran Mamin blog Montessori za otroke v starosti od 6 do 9 let: Pogumno v družbo

Montessori za otroke v starosti od 6 do 9 let: Pogumno v družbo

Nasveti pri izbiri iger in igrač 6. feb. 2024
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Nekdo, ki se še nikoli ni srečal s tem izrazom, morda najprej pomisli, da gre za neko izobraževalno metodo ali smer, kar je pravzaprav res. Vendar pa gre predvsem za podporo naravnemu razvoju otroka v določenih življenjskih obdobjih. Pridružite se nam, da bi izvedeli več o načelih montessori in pridobili nasvete o pripomočkih, dejavnostih in organizaciji doma za različne starosti. Peti del se osredotoča na otroke, stare od 6 do 9 let, ko je v ospredju večja samostojnost v povezavi s šolo in družabnim življenjem ali izpolnjevanjem človeških nagnjenj.

Montessori za otroke od 6–9 leta starosti: Pogumno v družbo

Montessori 6-9 let 

Vstopamo v obdobje umirjene enakomerne rasti, ko se duševno in telesno stanje postopoma spreminja. Otroci se zelo zanimajo za moralo, pravila in za to, kaj je pravično. Raziskujejo in razumejo, kaj je prav in kaj narobe, vendar je vse skupaj precej črno-belo. To obdobje je idealno za vzpostavljanje medsebojnega odnosa, ki temelji na zaupanju, kar jim bo prišlo prav pozneje v predpubertetnem obdobju (od približno 9. leta dalje) in zlasti v obdobju pubertete (približno od 12 do 18 let). Pri tej starosti lahko že lepo vidite rezultate tega, kar je otrok pridobil od rojstva do zdaj.

Cilj pri tej starosti je še vedno spodbujanje samostojnosti in avtonomije, kot je bilo to doslej. Kaj se doda okoli 7. leta starosti? Sposobnost abstraktnega mišljenja = iskanje vzrokov in posledic. Otrok poskuša razumeti delovanje sveta in presoja dejanja drugih. Pogosto se srečujemo z moraliziranjem, ko se otroci oklepajo pravil in reda, ki ga imajo za svojega, in ne razumejo, kako jih lahko kdo zavestno krši.

Montessori pro věk 6-9 let: Vzhůru do společnosti Montessori pro věk 6-9 let: Vzhůru do společnosti

Otrok pri tej starosti že hodi v šolo in se uči šolskih veščin – branja, pisanja, računanja ... Doživlja prva prijateljstva in vključevanje v kolektiv, kar prinaša veliko lepega, a tudi težave, ki postanejo velik izziv tega obdobja. Naučiti se je namreč treba, kako delovati z drugimi ljudmi, zgraditi empatijo, reševati konflikte, znati se razumeti – kar nas pripelje nazaj do svobode in neodvisnosti.


Ko otrok obiskuje šolo montessori, opravlja običajne dejavnosti montessori, ki jih je vajen, dela z orodji montessori, se uči socialnih veščin in posluša učitelje, ki mu pripovedujejo 5 velikih zgodb o nastanku in razvoju sveta.

Razvija se tudi logično mišljenje. Obstoječe znanje, spretnosti in veščine je idealno podpreti z različnimi miselnimi igrami, poskusi, logičnimi igrami ali branjem.

Človeške tendence po Marii Montessori

Po mnenju Marie Montessori mora človek, da bi bil srečen, izpolniti tako imenovane človeške tendence = univerzalne potrebe ljudi, ki veljajo za ves planet skozi zgodovino in so verjetno v ozadju tega, zakaj smo ljudje kot vrsta tako uspešni. Ljudje težijo k izpolnjevanju teh nagnjenj, in ko jih izpolnijo, so srečni, uspešni in zadovoljni. Starši lahko svoje otroke pri tem uresničevanju podpremo s svojimi dejanji in pripravljenim okoljem.

  1. Red
    Z redom v stvareh, dejavnostih itd. otrok najde notranji mir, vedrino in gotovost.

  2. Orientacija
    Otrok se želi orientirati v novih stvareh, ki jih spoznava. Želi poznati vzroke in posledice situacij, ki jih opazuje, kar ga kasneje vodi v samostojnost in sposobnost uspešnega samostojnega delovanja.

  3. Raziskovanje
    To je značilna potreba otrok mlajše šolske starosti, ki želijo vse do potankosti raziskati. Značilna so obdobja zanimanja za določeno temo – dinozavri, vesolje, človeško telo ... Otroci potrebujejo čas za raziskovanje, zanje ni dovolj, da jim samo rečemo "to je pač tako" in konec. Običajno to vključuje stvari, kot so poskusi, opazovanje nečesa v naravi, gojenje stvari itd.

  4. Komunikacija
    Raven komunikacije in besednega zaklada se ves čas izboljšujeta. S komunikacijo se otrok lahko vključi v družbo in se srečuje z novimi pozitivnimi in negativnimi situacijami. V komunikaciji smo odličen zgled in vzor za ravnanje v vseh življenjskih situacijah.  

  5. Činnost a práce
    Zaradi želje, da bi bil vedno aktiven in da bi lahko stvari počel sam, otrok doživlja občutke sreče in svobode. Od nas je odvisno, kakšno okolje bomo ustvarili in kakšne priložnosti bo imel otrok. Delo mora biti smiselno in otrok želi videti, da nam ali družbi dejansko koristi. Značilen primer: otroci nam želijo pomagati pri obdelavi lesa, delu na vrtu (uživajo v stvareh, ki vključujejo naravo in zemljo, to so prave dejavnosti).

  6. Manipulacija in abstrakcija
    Pri vseh dejavnostih mora otrok še vedno uporabljati roko kot glavno raziskovalno orodje. Abstraktno mišljenje še ni na taki ravni, po Montessorijevi je "roka orodje duha" – kar ni šlo skozi roko, ne more biti v umu. Možgani se razvijajo s časom – in ko imajo dovolj izkušenj, začnejo biti sposobni abstrakcije. To se običajno zgodi okoli sedmega leta starosti, vendar postopoma, otrok povprašuje po vzrokih in posledicah, z razvojem komunikacije pa postaja spretnejši pri izražanju in se želi z nami lotiti zahtevnejših tem.

  7. Ponavljanje, natančnost in samouresničitev 
    Ko damo otroku čas za ponavljanje, izpolnimo njegovo željo in postane natančen, včasih celo popoln v svojih dejanjih. Če ponavljanju ne damo časa in prostora, lahko pride do resignacije. Pri ponavljanju gre tudi za to, da smo mi vzor. Ko se otrok izboljša in se sam odloči, da je tako – doživlja občutke sreče, veselja in zadovoljstva, zato je tako pomembno, da otroke vodimo k vrednotenju lastnih dejavnosti in ne čakamo na zunanjo oceno.

Montessori pro věk 6-9 let: Vzhůru do společnosti

Družabno življenje otroka v razcvetu 

V tem starostnem obdobju se otrokovo družbeno življenje bogato razvija. Začne se zanimati za svet okoli sebe – za kulturo, za dom in njegovo okolico, ... Otrok doživlja veliko interakcij z okoljem, pri čemer smo mu mi vzorniki. Otroku dovolite, da je še bolj samostojen kot prej – dovolite mu, da gre ven s prijatelji, in mu postopoma predajte samozavest. Na začetku se ne bojte biti na stranskem tiru in se dogovorite, da lahko po potrebi posredujete, sicer pa ste na distanci.

Kako pohvaliti in oceniti otroka? 

Pri tej starosti želimo otroka spodbuditi, da razmišlja o svojem delu in dejavnostih. V šoli je na primer lahko odvisen od zunanje ocene, vendar je zanj pomembno, kako je doma. Idealno je, če imamo čas za pogovor o otrokovih dejavnostih.

Npr. otrok prinese sliko in večina bo samodejno rekla "bravo" ali "super ti gre". Vendar pa je to za otroka nepomembna in nesmiselna ocena. Če imate več časa, sliko temeljito ovrednotite, poskusite na primer: "Tukaj vidim ptice, kakšne so to? Dobro si jih narisal." .... "Všeč mi je, kako si naslikal krošnjo drevesa, videti je tako resnično." .... "Kaj ti je na tej sliki najbolj všeč? Ali je kaj, kar bi naslednjič rad naslikal drugače?"
Preprosto in enostavno, poskusite postavljati več vprašanj in komentirati določeno stvar. To je povsem dovolj.


Vas zanima tematika montessori in naši nasveti za razvojno obdobje otrok, starih od 6 do 9 let? Ostanite z nami in bodite pozorni na nasvete montessori za otroke od 9 do 12 let, ki bodo kmalu na voljo.
Če želite za svojega otroka izbrati razvojne igre in igrače, ki spoštujejo otrokovo osebnost, poiščite kaj zase iz naše ponudbe montessori iger in igrač.

Zahvaljujemo se naši vodnici montessori Petri Pokorni za dragocene nasvete in strokovno spremljanje tega članka.

Spletna trgovina
Deli
Tereza Kotilová Za vas pišem navdihujoče članke na Agatinem blogu. Članki, ki vam bodo pomagali pri izbiri iger, igrač in pripomočkov za vaše otroke. Z velikim veseljem osebno preizkušam nekatere igrače iz Agatinega sveta v praksi pod strokovnim nadzorom svoje hčerke Rozalije.